Δ. Μαζαράκης, Δ. Ζορμπάς, Β. Woirhaye, Κ. Σαΐας, Χρ. Γεωργακόπουλος, Θ. Κοκκάλας και Γ. Κώτσαλος απεδέχθησαν την πρόσκληση των διαμεσολαβητών σε διάλογο, αλλά και την πρόκληση να εκθέσουν τις απόψεις τους και να απαντήσουν σε ερωτήματα. Εκτός πάνελ, αλλά παρόντες στο κοινό ήταν και οι κ.κ. Π. Δημητρίου, Γ. Μινέττας, Ν. Βαγιακάκος, Ι. Χατζηιωσήφ, κ.ά.,που απέδειξαν ότι οι CEO των ασφαλιστικών εταιρειών, στην πλειοψηφία τους, έχουν τη διάθεση να ακούσουν τους συνεργάτες τους στα δίκτυα ανεξάρτητων ή συνδεδεμένων ασφαλιστικών συμβούλων. Παρών ήταν και ο Πρόεδρος της ΕΑΕΕ, κ. Α. Σαρρηγεωργίου, ο οποίος δεν παρέμεινε στη διάρκεια της συζήτησης, ωστόσο, στο χαιρετισμό του, εξέφρασε επιγραμματικά τις απόψεις του στα θέματα που ο ίδιος θεωρεί σημαντικότερα για την αγορά σήμερα.
Το εάν οι απαντήσεις των παραπάνω είναι πειστικές και οι προθέσεις τους αγαθές είναι κάτι που διαπίστωσαν οι διαμεσολαβητές που παρευρέθησαν και, βεβαίως, την εικόνα που σχημάτισαν θα μεταφέρουν και στους υπόλοιπους συναδέλφους τους.
Αναμφισβήτητα, ακόμα και ο πλέον καχύποπτος θα πρέπει να αναγνωρίσει την αξία της προσπάθειας και την ουσία του αποτελέσματος που πέτυχαν οι ενώσεις εκπροσώπησης των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, με τη σύμπραξη των επαγγελματικών επιμελητηρίων και ιδιαίτερα του κ. Ι. Χατζηθεοδοσίου.
Δ. Λύχρου, Α. Ραφαηλίδης, Ο. Νικολαΐδου, Δ. Γαβαλάκης, Γ. Καραβίας και Ε. Γρυπάρη έχουν όλοι κατά καιρούς ακούσει κριτική, ενίοτε ίσως και άδικη, για τα πεπραγμένα τους στις θέσεις από τις οποίες υπηρετούν τους συναδέλφους τους. Το γεγονός, όμως, ότι παραμένουν, εκφράζουν λόγο και εκτίθενται, όπως στην εκδήλωση που παρακολουθήσαμε, τους ξεχωρίζει από τις μονάδες εκείνες που εξαντλούνται σε παράπονα, χωρίς ενεργή συμμετοχή και προτάσεις.
Εύγε θεωρούμε ότι αξίζει και στους επικεφαλής των εταιρειών που με την παρουσία τους τίμησαν τους ανθρώπους από την εργασία των οποίων εξαρτάται ουσιαστικά και η δική τους επαγγελματική ύπαρξη.
Η εκδήλωση, γενικά, ήταν επιτυχημένη και ως προς την προσέλευση και ως προς τα θέματα που εθίγησαν. Σίγουρα θα μπορούσαν πολλά πράγματα να γίνουν ακόμα καλύτερα και είμαστε βέβαιοι ότι αυτό θα γίνει στις επόμενες εκδηλώσεις αυτού του είδους που θα ακολουθήσουν. Τα μηνύματα και από την πλευρά των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών αλλά και των εκπροσώπων των ασφαλιστικών εταιρειών ήταν ξεκάθαρα. Ακόμα και οι υπεκφυγές ή οι απουσίες θεωρούμε ότι εκπέμπουν ένα συγκεκριμένο μήνυμα –όπως η παντελής απουσία οποιουδήποτε εκπροσώπου της Διεύθυνσης Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης.
Μιλώντας εκ μέρους της αγοράς των διαμεσολαβητών ο κ. Γ. Χατζηθεοδοσίου χαρακτήρισε το διάλογο “οικογενειακό” και προσπάθησε με επιτυχία να κρατήσει τους τόνους χαμηλά, ώστε να αποφευχθεί οποιοσδήποτε “εκτροχιασμός”, που θα αμαύρωνε και θα ακύρωνε την προσπάθεια που γίνεται από όλα τα μέρη, ώστε να εξευρεθούν λύσεις και να αντιμετωπιστούν διαφωνίες. Και πράγματι, τα ερωτήματα στα οποία κατέληξαν οι εκπρόσωποι των διαμεσολαβητών άγγιζαν όλα σχεδόν τα ζητήματα που απασχολούν την αγορά.
Για λόγους για τους οποίους όπως αναφέρθηκε «είχε προϊδεάσει το Προεδρείο» ο κ. Γ. Κώτσαλος δεν είχε τη δυνατότητα να παραμείνει στην εκδήλωση και έτσι οι πρώτες ερωτήσεις τέθηκαν σε εκείνον, προκειμένου να αποδεσμευτεί το συντομότερο δυνατόν. Επιγραμματικά και μεταξύ άλλων, οι απαντήσεις που έδωσε σε ερωτήματα που του τέθηκαν έχουν ως εξής:
• Γνωρίζουμε ως αγορά τις ρυθμίσεις και τις απαιτήσεις που δρομολογούνται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όμως δεν γνωρίζουμε τον ακριβή χρόνο έλευσής τους.
• Κάθε εταιρεία θα πρέπει να έχει και να παρέχει τα ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία που διακρίνουν τα αποτελέσματα κάθε ξεχωριστού δικτύου διανομής, καθώς πλέον είναι απαραίτητα για τη χάραξη της εμπορικής πολιτικής της.
• Οι απαγορεύσεις που περιλαμβάνονται στις Πράξεις 30 & 31 της ΤτΕ, αναφορικά με τη διαφήμιση προσφορών, έχουν σκοπό να μην επιτρέπουν την επιστροφή ασφαλίστρων στον πελάτη. Οι προσφορές που διαφημίζει η anytime αφορούν στο σύνολο του πελατολογίου.
• Ο τρόπος εξόφλησης των ασφαλίστρων πρέπει να αποτελεί αντικείμενο συζήτησης μεταξύ πελάτη, ασφαλιστικής και διαμεσολαβούντα, ήδη στη φάση ανάληψης του κινδύνου.
Η ζημιά που προκλήθηκε στην αγορά από την ανάκληση της άδειας της «Ασπίς Πρόνοια» ήταν το περιεχόμενο ερώτησης που τέθηκε στον κ. Θ. Κοκκάλα. Μεταξύ των άλλων, δήλωσε σχετικά τα εξής:
• Η ανάκληση προκάλεσε αναμφισβήτητα ζημιά, αλλά είναι μια μορφή ποινής που θα πρέπει να ισχύει ως τέτοια.
• Το πρόβλημα δεν είναι η ανάκληση ως ποινή, αλλά το ότι παρά την εφαρμογή της εξακολουθούν να επαναλαμβάνονται τα ίδια φαινόμενα.
• Σημαντικότερο και από την αυστηρή εποπτεία είναι το να μη συμμετέχουν και να μη συντηρούν αυτά τα φαινόμενα προς ίδιον όφελος οι ίδιοι οι παράγοντες της αγοράς.
Ερωτώμενος σχετικά με τις ακυρώσεις του κλάδου αυτοκινήτου, όπου εγείρεται ερώτημα κατά πόσο οι πρόσφατες πράξεις της ΤτΕ επιφέρουν διαδικαστικές αλλαγές, ο κ. Κοκκάλας διευκρίνισε ότι ειδικά για την ασφάλιση αυτοκινήτου, παραμένει η συστημένη επιστολή προς τον πελάτη, ενώ για τους υπόλοιπους κλάδους το σχετικό πλαίσιο είναι αυτή τη στιγμή υπό διαμόρφωση.
Ο κ. Δ. Μαζαράκης, κληθείς να σχολιάσει τις συνέπειες του κλεισίματος της «Ασπίς Πρόνοια» και την απουσία πρωτοβουλιών εκ μέρους της αγοράς για την παροχή λύσης στους ζημιωθέντες, είπε μεταξύ άλλων:
• Οι απαιτήσεις είναι πολλές και το χρηματικό κόστος αδύνατον να αναληφθεί από τις εταιρείες. Οι πρωτοβουλίες θα πρέπει να έρθουν από την πλευρά της πολιτείας.
• Για την αποφυγή της επανάληψης αυτών των καταστάσεων, θα χρειαστεί αυξημένη και αυστηρή εποπτεία, εκπαίδευση των καταναλωτών και μηχανισμοί πρώιμης πρόληψης.
• Η δημοσιοποίηση οικονομικών στοιχείων, όπως ο δείκτης φερεγγυότητας, είναι απαραίτητη, προκειμένου ο διαμεσολαβητής και ο πελάτης να γνωρίζουν σε ποιες εταιρείες απευθύνονται.
Η πίεση που ασκείται ενίοτε στους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, προκειμένου να αλλάξουν τα ασφαλιστικά προγράμματα των πελατών τους, ήταν ένα ακόμη ερώτημα που ετέθη στον κ. Μαζαράκη. Δήλωσεκάθετα αντίθετος μ’ αυτή την πρακτική και θύμισε στο ακροατήριο ότι ποτέ η εταιρεία του δεν ακολούθησε τέτοιου είδους πρακτικές. Περαιτέρω, ερωτηθείς σχετικά, χαρακτήρισε καταδικαστέες τόσο την καταχρηστική και αναίτια επίκληση σπουδαίου λόγου στις καταγγελίες συμβάσεων, όσο και τις μεταφορές χαρτοφυλακίων από εταιρεία σε εταιρεία, με αποκλειστικό σκοπό την εξασφάλιση μεγαλύτερης προμήθειας.
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, τέλος, ήταν η επισήμανση του κ. Μαζαράκη για την ισοβιότητα των συμβολαίων υγείας. Όπως τόνισε, «τα συμβόλαια υγείας θα έπρεπε να γράφονται στον κλάδο IV, I2 των ασφαλίσεων ζωής, και να έχουν μαθηματικά αποθέματα. Εδώ στην Ελλάδα πρωτοτυπήσαμε, βάζοντάς τα στον κλάδο Ι3 που είναι οι συμπληρωματικές καλύψεις, και ενώ είχαν ισόβια κάλυψη δεν κρατούσαμε μαθηματικά αποθέματα, αλλά μόνο αποθέματα μη δεδουλευμένων ασφαλίστρων. Αυτά τα προγράμματα σε περιβάλλον solvency όχι μόνο θα πρέπει να έχουν μαθηματικά αποθέματα, αλλά και περισσότερα κεφάλαια». Για τον ίδιο ακριβώς λόγο, υποστήριξε ο κ. Μαζαράκης, η αγορά κατευθύνεται και προς τα ετησίως ανανεούμενα νοσοκομειακά συμβόλαια, για τα οποία ξεκαθάρισε ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για εγγυημένη ισοβιότητά τους.
Ο κλάδος αυτοκινήτου ήταν το κυρίως πεδίο για το οποίο ζητήθηκαν οι απόψεις του κ. Δ. Ζορμπά.
Μεταξύ άλλων, ανέφερε τα εξής:
• Τα ποσοστά των ανασφάλιστων οχημάτων παραμένουν υψηλά, παρά την ψήφιση του σχετικού νόμου και τους εντατικούς ελέγχους της Τροχαίας (σε 450.000 ελέγχους, έως τον Οκτώβριο του 2013, εντοπίστηκαν 15% ανασφάλιστα οχήματα).
• Υπάρχει παθογένεια στον κλάδο, καθώς αναφορές της τροχαίας λένε πως την επόμενη ημέρα ο παραβάτης εμφανίζεται με ασφαλιστήριο ημερομηνίας προ του ελέγχου.
• Από 1/1/14 θα αρχίσει η αποστολή των σχετικών ειδοποιητηρίων στους ανασφάλιστους κατόχους Ι.Χ., σύμφωνα με σχετική δέσμευση του κ. Χ. Θεοχάρη, Γενικού Γραμματέα Δημόσιων Εσόδων.
Οι Ε.Π.Υ. και οι προμήθειες των διαμεσολαβούντων σε σχέση με το δικαίωμα συμβολαίου ήταν ακόμα δυο θέματα που κλήθηκε να σχολιάσει ο κ. Ζορμπάς.
Αναφορικά με τις εταιρείες που λειτουργούν υπό καθεστώς ΕΠΥ, δήλωσε ότι δεν είναι περισσότερες από 10 και ο αριθμός των ασφαλισμένων σε αυτές δεν ξεπερνά τις 300.000. Μεταξύ άλλων, ανέφερε:
• Η εποπτική αρχή είναι γεγονός πως δεν μπορεί να ελέγξει κεφαλαιακά αυτές τις εταιρείες.
• Έλεγχοι μπορούν να γίνουν και θα γίνουν στις εταιρείες ΕΠΥ για θέματα που αφορούν τους αντιπροσώπους ζημιών, που είναι υποχρεωμένες να έχουν, ή τους ηλεκτρονικούς φακέλους ζημιών, ειδικά εφόσον μέσω του Επικουρικού έχει ήδη διαπιστωθεί η έκδοση ταυτάριθμων συμβολαίων από κάποιες από αυτές.
Μιλώντας για το δικαίωμα συμβολαίου, ο κ. Ζορμπάςτο χαρακτήρισε κατάλοιπο της παλαιότερης υποχρεωτικότητας τιμολογίου και υπενθύμισε ότι δεν ήταν ελληνική έμπνευση και πρωτοτυπία, αλλά “δάνειο” από τη γαλλική αγορά. Παραδέχτηκε ότι, πράγματι, το δικαίωμα συμβολαίου είναι μέρος του ασφαλίστρου, γι’ αυτό και στο Επικουρικό έχει ήδη ενσωματωθεί πλήρως στο ασφάλιστρο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Αναφερόμενος, τέλος, στα στατιστικά στοιχεία παραγωγής ανά δίκτυο διανομής, παραδέχτηκε ότι υπάρχει έλλειψη συνολικών στατιστικών στοιχείων και δημοσιοποίησής τους, αλλά εξήγγειλε ότι αυτό σύντομα θα αλλάξει και οι εταιρείες θα δίνουν στοιχεία προς δημοσιοποίηση ανά προϊόν και δίκτυο διανομής. Σήμερα, όπως είπε, η εικόνα που έχουμε ειδικά για τον κλάδο αυτοκινήτου είναι ότι 15% παραγωγής προέρχεται από τα Direct κανάλια, 8%-9% από το Bancassurance και το υπόλοιπο από τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές.
Ο κ. Χρ. Γεωργακόπουλος, κληθείς να τοποθετηθεί σχετικά με τις δύο πράξεις τις ΤτΕ, τις χαρακτήρισε ισχυρό πλήγμα στην ανάπτυξη του κλάδου, καθώς το κόστος εφαρμογής τους είναι μεγάλο, σε σχέση με τα προσδοκώμενα οφέλη, και ενδεχομένως να μετακυληθεί στο ασφάλιστρο.
Παρατήρησε ότι η αγορά στρέφεται στη διαχείριση, αγνοώντας την ανάπτυξη, και εξέφρασε το φόβο ότι όσο δυσκολότερη γίνεται η είσοδος νέων ασφαλιστών στο χώρο, τόσο ο κλάδος θα συρρικνώνεται. Ως ένα ακόμα μειονέκτημα των πράξεων ανέφερε τον ασφυκτικό χρόνο εφαρμογής τους, παρατηρώντας ότι ο έλεγχος των 20.000 και πλέον διαμεσολαβητών ως προς τον χρόνο απόδοσης των ασφαλίστρων, είναι αδύνατος.
Ερωτηθείς για το «μειοδοτικό κατήφορο των ασφαλίστρων» που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, σημείωσε ότι η αύξηση του μεριδίου αγοράς μιας εταιρείας, χωρίς επαρκές ασφάλιστρο, είναι καταστροφική και με μαθηματική ακρίβεια θα οδηγήσει στο κλείσιμό της. Υποστήριξε επίσης ότι οι μεγάλες εκπτώσεις που παρέχονται από τις εταιρείες αποτελούν ομολογία ότι στο παρελθόν υπήρξαν παράλογα ακριβές.
Αντίθετος με την προείσπραξη ασφαλίστρων εμφανίστηκε ο κ. Β. Woirhaye, επισημαίνοντας ότι δεν συμβαίνει πουθενά στην Ευρώπη και ο ίδιος δεν βλέπει κανένα όφελος˙ αντίθετα, προέβλεψε ότι ειδικά στον κλάδο αυτοκινήτων θα οδηγήσει σε αύξηση των ανασφάλιστων. Όσον αφορά την απόδοση των ασφαλίστρων εντός 7ημέρων, είπε ότι επιχειρεί σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να ανατρέψει μία πρακτική χρόνων και θα χρειαστεί να υπάρξει μία μεταβατική περίοδος, προκειμένου να περάσει ομαλά το μέτρο.
«Σε τίνος τον κωδικό θα κατοχυρωθεί ένα συμβόλαιο που ακυρώθηκε και στη συνέχεια ο πελάτης ζήτησε να το πληρώσει;», ήταν το ερώτημα που τέθηκε στον κ. Κάρολο Σαΐα. Με απόλυτη σαφήνεια δήλωσεξεκάθαρα ότι ανήκει στο συνεργάτη και η εταιρεία δεν έχει το δικαίωμα να το καταχωρήσει σε όποιον κωδικό εκείνη επιθυμεί.
Η εξασφάλιση ίσων όρων για όλους θα αποτρέψει τους διαμεσολαβητές από το να συνεργαστούν και να μεταφέρουν την παραγωγή τους σε κάποια ΕΠΥ, επισήμανε ο κ. Σαΐας, ερωτώμενος σχετικά, μην παραλείποντας, ωστόσο, να επιστήσει την προσοχή στους διαμεσολαβούντες να μην αρκούνται μόνο στις καλύτερες ενδεχομένως προμήθειες, αλλά να ελέγχουν σχολαστικά τις συγκεκριμένες εταιρείες, καθώς τόσο η εποπτεία τους όσο και η διοίκησή τους γίνονται εξ αποστάσεως.
Κλείνοντας αυτή τη συνοπτική παρουσίαση της εκδήλωσης της 4ης Νοεμβρίου –εκτενές ρεπορτάζ θα φιλοξενηθεί στο προσεχές τεύχος της «Α.Α.»–, δεν έχουμε παρά να παρατηρήσουμε ότι ήταν πολλές και βάσιμες οι ανησυχίες που εξέφρασαν οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές. Για “γκρίζες ζώνες” στις πράξεις 30 και 31 μίλησαν, όμως, και οι εκπρόσωποι των ασφαλιστικών εταιρειών, οι οποίοι προσπάθησαν να καθησυχάσουν τους συνεργάτες τους, μιλώντας για ανοχή και βελτιώσεις. Ακούσαμε για εταιρείες που πιθανόν να εισπράττουν ασφάλιστρα σε δόσεις, για περίοδο προσαρμογής, για εξαιρέσεις βιομηχανικών κινδύνων, κ.ο.κ. Το βέβαιο είναι πως, όπως συμβαίνει πάντοτε και παντού, ο ισχυρότερος διαπραγματευτής εκ των δύο μερών εκτός της ισχύος έχει και το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης για την ισορροπία που θα προκύψει στη διευθέτηση των ζητημάτων. Σε αυτή τη σχέση ασφαλιστών και διαμεσολαβητών, είναι προφανές ότι οι εταιρείες είναι το δυνατότερο μέρος.
Δήμητρα Καζάντζα
Αμαλία Ρουχωτά
Leave A Comment